Nog vlug de
wasmachine vullen, even chatten met een vriend(in), snel een boodschap doen …
Ja, het kan zijn dat je werknemer dit doet tijdens zijn thuiswerkuren. Hoe
controleer je je medewerkers tijdens het thuiswerken?
Thuiswerken is
het nieuwe normaal en momenteel een verplichting, je kunt er als werkgever en
-nemer dus maar beter aan wennen. Als werkgever heb je misschien het gevoel de
controle over je medewerker(s) kwijt te zijn, maar is die controle perse nodig?
Een gemotiveerde en geëngageerde werknemer hoef je eigenlijk niet te
controleren. Hij zal zijn werk heus wel serieus nemen en jou niet willen
teleurstellen. Schenk je werknemer het vertrouwen en geef hem op tijd en stond
een schouderklopje wanneer hij dit verdient.
Maar, zijn je
werknemers wel gemotiveerd? Je zal denken in mijn gezicht misschien wel, maar
wat doen ze als ik hun niet zie en geen rechtstreekse controle op hun kan
uitoefenen.
Hierbij geldt dat
jij als werkgever moet leren om controle uit te voeren op het gepresteerde
werk. Welke taken verwacht je dat je medewerker heeft uitgevoerd op het einde
van de dag, van de week, voor een specifieke deadline? Heb je deze
verwachtingen duidelijk gecommuniceerd, zowel mondeling, alsook schriftelijk?
Op deze manier
thuiswerk controleren is effectief het ‘uitgevoerde’ werk controleren en niet
controleren of deze medewerker al dan niet achter zijn laptop zit.
Deze werkwijze is
duidelijk en transparant voor beide partijen, voelt eerlijk aan en bouwt aan
gezamenlijk vertrouwen. Dit wordt een verhaal van geven en nemen, met het
opnemen van gezamenlijke verantwoordelijkheden.
Wat zijn de 4
grote voordelen bij het thuiswerken?
- Thuiswerkers zijn
productiever
Een thuiswerker krijgt vaak meer werk verricht dan iemand die op een kantoor werkt. Uit onderzoek blijkt dat liefst 92% evenveel of meer werk verzet wanneer ze thuiswerken. Zij nemen kortere pauzes, zijn frisser en verliezen minder tijd omdat ze geen verplaatsing moeten doen, hebben minder afleiding, … - Thuiswerkers zijn
meer gemotiveerd
Wie thuis werkt, bepaalt grotendeels zijn eigen dagschema. Iemand die graag structuur heeft zal liever van ‘nine to five’ werken, terwijl een ander zijn uren over de dag en avond zal spreiden. Hoe dan ook, ze hebben de vrijheid om zelf hun uren en pauzes in te plannen. Bovendien worden ze minder vlug gestoord door collega’s, wat hun concentratie verhoogt. Hierdoor halen ze meer voldoening uit het werk en blijven ze gemotiveerd. - Thuiswerken
bespaart je kosten
Er zijn een aantal zaken waarop je kunt besparen wanneer je medewerkers niet op kantoor zijn. Je bespaart o.a. op verwarmingskosten, drank en voeding, vervoerskosten, etc. - Thuiswerkers
melden zich minder snel ziek
Een thuiswerker die verkouden is of een blessure heeft zal zich minder snel ziek melden, omdat hij toch al thuis is en zich daar meer op zijn gemak voelt. Hij zal het werk spreiden of op een ander moment inhalen.
Ieder voordeel
heeft uiteraard ook zijn nadeel. Niet elke werknemer is geschikt als
thuiswerker. Sommigen missen sociaal contact, zijn snel afgeleid, associëren
thuis met ontspanning, etc. Ga in gesprek met je werknemer wanneer je merkt dat
hij niet langer gemotiveerd is of zich niet goed voelt in deze situatie. Zoek
uit waaraan dat ligt en probeer samen tot een oplossing te komen.
Ben je als
werkgever nog niet helemaal mee met thuis- of telewerken, download dan ons
gratis e-book ‘Thuiswerken, hoe aanpakken?’.
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.