Thuiswerken is in, het is “hot” en tegenwoordig zelfs een must om te beletten dat mensen teveel “uit hun kot” moeten komen. Niet alle jobs lenen zich gemakkelijk tot thuiswerk. Voor leidinggevenden die hier minder mee vertrouwd zijn, is het toch wel een beetje kunst en vliegwerk.
Het occasioneel thuiswerk is plots structureel geworden en roept bij velen diverse vragen op. Wat kunnen we doen, aan welke afspraken denken we best wanneer er vanop afstand gewerkt wordt en hoe kunnen we vlot met elkaar blijven communiceren?
Hier de 5 antwoorden op de meest gestelde vragen bij thuiswerk
Wil jij meer info over occasioneel of structureel thuiswerk? klik hier voor ons e-book.
Of contacteer ons voor verdere vragen >> info@solut-hr.be
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.
Hier de 5 antwoorden op de meest gestelde vragen bij thuiswerk
- Ben je als werkgever verplicht om thuiswerk te organiseren?
Neen, zelfs niet in deze Corona-periode maar dan moet je wel de door de regering vastgelegde maatregelen nemen om de kans op besmetting zo laag mogelijk te houden. De sociale inspectie verricht hier rond ook extra controles. - Wat als medewerkers slechts een deel van hun werk van thuis uit kunnen doen?
Je kan deeltijds thuiswerk invoeren. Indien er maar een deel van de taak van de medewerker kan uitgevoerd worden, kan je samen inschatten hoeveel tijd die in beslag zal nemen en voor de rest van de werktijd gebruik maken van de door de overheid ingeroepen maatregelingen.
Indien er nog kan gewerkt worden, is het altijd beter om dat te doen om de betrokkenheid te behouden. Natuurlijk is het onze maatschappelijke plicht om ons ook hierbij aan de richtlijnen van de overheid te houden, in geval van verplichte sluiting en social distancing. - Hebben thuiswerkers hiervoor recht op een vergoeding?
Dit is geen wettelijke verplichting maar het mag wel, zeker indien je als werkgever niet alle middelen ter beschikking stelt. De regels met betrekking rond structureel telewerk, inclusief afspraken over de vergoeding voor onkosten zoals telefoon, papier, maar ook elektriciteit en verwarming, … leg je vooraf vast in een schriftelijk akkoord. - Wat zijn mogelijke vergoedingen?
Werkgevers kunnen een forfaitaire kostenvergoeding terugbetalen van maximaal € 126,94/maand.
Indien de medewerker met eigen materiaal werkt (laptop) en de eigen internetverbinding hiervoor gebruikt, kan hiervoor nog eens een vergoeding van maximaal 2 x € 20/maand worden terugbetaald.
Je kan er al dan niet voor kiezen om deze vergoeding te betalen voor deze periode van lockdown. - Welke vergoedingen mag/kan ik niet meer uitbetalen?
Uiteraard wordt de vergoeding voor kosten woon-werk verkeer en eventuele andere vergoedingen die te maken hebben met werkverplaatsingen dan niet terugbetaald. Bekijk ook welke afspraken er gemaakt werden inzake de toekenning van maaltijdcheques.
Wil jij meer info over occasioneel of structureel thuiswerk? klik hier voor ons e-book.
Of contacteer ons voor verdere vragen >> info@solut-hr.be
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.