Veel ondernemers klagen de oren van hun kop, als ze over de hulp en communicatie van het sociaal kantoor spreken. Is hun kantoor echt zo slecht en welke andere kantoren zijn beter en goedkoper?
Het antwoord is vermoedelijk nee. Veralgemening is immers nooit correct. Er zijn altijd positieve en minder positieve dingen terug te vinden bij je sociaal kantoor. En ja, het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar is dat effectief zo en wanneer zet je de stap om te veranderen?
1. Laat je niet alleen misleiden door de prijs.
Prijs is een belangrijk onderdeel, maar zeker niet de enige beslissingsdrager. Goedkoop is vaak duurkoop. En duur staat niet altijd garant voor de beste service en kwaliteit.
2. Vraag op papier naar een duidelijke timing en afspraken.
Zorg dat je weet welke vragen je mag stellen en op welke termijn deze beantwoord worden. Weet dat sommige sociaal juridische aspecten extra gefactureerd worden. Naar welk type vragen verwijst het sociaal kantoor? En, tegen welke termijn mag je het antwoord verwachten.
3. Zorg voor de garantie dat je dringende vragen asap door mensen met kennis van zaken beantwoordt worden.
In geval van ad hoc en zeer dringende vragen verwacht je onmiddellijk reactie. Kan je tijdens deze 'uitzonderlijke' momenten vertrouwen op hun service en flexibiliteit, alsook op de juiste expertise in het kader van sociaal juridische aspecten? Enkele belangrijke voorbeelden zijn o.a. een dringende vraag over diefstal, ontslag om dringende reden of een ernstig arbeidsongeval. In deze situaties ben je minder rustig en kan onmiddellijke raad en advies van cruciaal belang zijn om geen foute dingen te doen.
4. Kan er online 24/7 informatie geraadpleegd worden en/of gewerkt worden?
Het is belangrijk dat je de lonen ten allen tijde en online kunt uitvoeren. Dit heeft als voordeel dat je niet gebonden bent aan kantooruren, noch aan je verblijfslocatie.
5. Vraag naar een persoonlijke loonbeheerder en diens back-up.
Als je iemand persoonlijk kan aanspreken en hier een relatie mee kunt opbouwen, zal deze veel sneller geneigd zijn om je mail niet te negeren en je zo snel mogelijk verder/vooruit te helpen.
6. Bezint eer ge begint.
Vraag advies aan andere externe HR-kantoren en collega ondernemers. Vraag ook aan het sociaal kantoor waarom zij voor jou de beste op de markt zijn. Weet ook dat je voor 30 juni een opzeg dient te betekenen om vanaf 1 januari over te kunnen stappen naar een ander sociaal kantoor.
7. Wees niet wispelturig, noch impulsief in het nemen van beslissingen.
Kijk eerst naar je huidige contract, alvorens je een opzeg betekent. Stopzetten van een overeenkomst kan je soms zeer duur te komen staan, omwille van de verbrekeningsvergoeding bij het sociaal kantoor. Let op, ook hier zijn de kleine lettertjes van belang!
Een gewaarschuwd ondernemer is er twee waard.Hou rekening met bovenvermelde tips om later niet de extra rekening te moeten betalen.
Wens je graag meer info of extra advies, contacteer ons. Wij helpen je graag meedenken om de juiste beslissingen te nemen.
info@solut-hr.be
www.solut-hr.be
Het antwoord is vermoedelijk nee. Veralgemening is immers nooit correct. Er zijn altijd positieve en minder positieve dingen terug te vinden bij je sociaal kantoor. En ja, het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar is dat effectief zo en wanneer zet je de stap om te veranderen?
Hier volgen 7 tips om rekening mee te houden bij het veranderen van sociaal kantoor.
1. Laat je niet alleen misleiden door de prijs.
Prijs is een belangrijk onderdeel, maar zeker niet de enige beslissingsdrager. Goedkoop is vaak duurkoop. En duur staat niet altijd garant voor de beste service en kwaliteit.
2. Vraag op papier naar een duidelijke timing en afspraken.
Zorg dat je weet welke vragen je mag stellen en op welke termijn deze beantwoord worden. Weet dat sommige sociaal juridische aspecten extra gefactureerd worden. Naar welk type vragen verwijst het sociaal kantoor? En, tegen welke termijn mag je het antwoord verwachten.
3. Zorg voor de garantie dat je dringende vragen asap door mensen met kennis van zaken beantwoordt worden.
In geval van ad hoc en zeer dringende vragen verwacht je onmiddellijk reactie. Kan je tijdens deze 'uitzonderlijke' momenten vertrouwen op hun service en flexibiliteit, alsook op de juiste expertise in het kader van sociaal juridische aspecten? Enkele belangrijke voorbeelden zijn o.a. een dringende vraag over diefstal, ontslag om dringende reden of een ernstig arbeidsongeval. In deze situaties ben je minder rustig en kan onmiddellijke raad en advies van cruciaal belang zijn om geen foute dingen te doen.
4. Kan er online 24/7 informatie geraadpleegd worden en/of gewerkt worden?
Het is belangrijk dat je de lonen ten allen tijde en online kunt uitvoeren. Dit heeft als voordeel dat je niet gebonden bent aan kantooruren, noch aan je verblijfslocatie.
5. Vraag naar een persoonlijke loonbeheerder en diens back-up.
Als je iemand persoonlijk kan aanspreken en hier een relatie mee kunt opbouwen, zal deze veel sneller geneigd zijn om je mail niet te negeren en je zo snel mogelijk verder/vooruit te helpen.
6. Bezint eer ge begint.
Vraag advies aan andere externe HR-kantoren en collega ondernemers. Vraag ook aan het sociaal kantoor waarom zij voor jou de beste op de markt zijn. Weet ook dat je voor 30 juni een opzeg dient te betekenen om vanaf 1 januari over te kunnen stappen naar een ander sociaal kantoor.
7. Wees niet wispelturig, noch impulsief in het nemen van beslissingen.
Kijk eerst naar je huidige contract, alvorens je een opzeg betekent. Stopzetten van een overeenkomst kan je soms zeer duur te komen staan, omwille van de verbrekeningsvergoeding bij het sociaal kantoor. Let op, ook hier zijn de kleine lettertjes van belang!
Een gewaarschuwd ondernemer is er twee waard.Hou rekening met bovenvermelde tips om later niet de extra rekening te moeten betalen.
Wens je graag meer info of extra advies, contacteer ons. Wij helpen je graag meedenken om de juiste beslissingen te nemen.
info@solut-hr.be
www.solut-hr.be