Vorige week heeft de regering nieuwe Corona-maatregelen afgekondigd, waaronder een verplichting om een telewerk aangifte in te dienen.
Sinds begin van deze week vinden we op de RSZ-site de applicatie om deze aangifte te doen.
Hier volgen de aandachtspunten om dit uit te voeren:
- Hier de link om in te loggen (De aangifte gebeurt via de onlinedienst 'Corona Telewerkaangifte' op de portaalsite van socialsecurity)
- Dit geldt voor alle ondernemingen, behalve deze met verplichte en volledige sluiting
- Dit dient maandelijks te gebeuren vóór de 6de kalenderdag van de maand
- De info die u moet doorgeven heeft betrekking op de situatie van de 1ste werkdag van de betrokken maand
- Per vestigingseenheid moeten 2 cijfers doorgegeven worden
- Het aantal personen werkzaam per vestigingseenheid
- Het aantal personen werkzaam per vestigingseenheid dat een functie uitoefent dat niet via telewerk kan
- Het aantal personen werkzaam in de vestigingseenheid is inclusief uitzendkrachten, zelfstandige consultants, bewakingspersoneel, externe poetsploeg, …. U vermeldt het totale aantal werknemers die de onderneming in dienst heeft (= gebonden door een arbeidsovereenkomst, leerovereenkomst, statuut,...). Voor flexi-werknemers wordt gekeken naar de lopende raamovereenkomsten. Langdurig zieken en personen in tijdskrediet worden ook meegeteld, evenals medewerkers met een ambulante functie (vb koeriers, inspecteurs,...).
Wat is voor de overheid niet telewerkbaar werk?
Onder niet telewerkbaar wordt begrepen dat er in zijn geheel geen mogelijkheid is tot telewerken. Personen die volledig, gedeeltelijk of occasioneel kunnen telewerken vallen hier bijgevolg niet onder.Ter info:
- De gegevens in de registratietool is een hulpmiddel voor de inspectie om controles efficiënter te laten verlopen.
- De inspectie moet nagaan of de werkgever zich houdt aan de bepalingen van het ministerieel besluit over telewerken.
- Laat de realiteit zoveel mogelijk aansluiten met de geregistreerde maandcijfers om problemen te voorkomen.
- vestigingsnummer (2.999.999.999)
- totaal aantal personen
- aantal personen die niet telewerkbaar zijn
EXTRA TIP: 8 gratis zelftesten per werknemer
Bedrijven en overheidsdiensten zonder optie tot telewerk krijgen federale hulp om hun personeel preventief te testen. De sneltests worden afgenomen door de bedrijfsartsen en leveren binnen het kwartier resultaat. De hulp van een externe arts dient wel betaald te worden. Het voordeel van deze sneltests is, dat men anders dan PCR-tests, voor het resultaat geen ommetje meer hoeft te maken langs een labo. De tests gebeuren op vrijwillige basis, werkgevers kunnen hun personeel niet verplichten een test af te nemen.Wens je hier meer info over deze abSOLU(u)T interessante onderwerpen of heb je ondersteuning nodig bij deze personeelslasten? Contacteer een Solut collega om je hierbij te ontzorgen.
© Foto door olia danilevich via Pexels