En plezant dat het is 😉, net omdat je 'goed kan doen' voor je medewerkers.
Deze ochtend om 05.30 u. opgestaan om in de vroege uurtjes te gaan netwerken.
Daar krijg ik van een klant te horen dat zij zeer tevreden was van de professionele begeleiding en het advies dat ze gekregen had van Thérèse. Ze was lovend over de kennis, de flexibiliteit en de vriendelijke service.
Dit soort leuke nieuws deel ik dan onmiddellijk met mijn team.
Spijtig genoeg hoor ik van werknemers dat veel ondernemers te weinig appreciatie tonen. Hoe komt dat? Niet aan gedacht? Tijdsgebrek? Onvoldoende empathie?
Hier mijn tip van de dag: Geef een schouderklopje cadeau, want erkenning is de bouwsteen van respect. Tijdens een gezellige 'koffieklets', deel ik hierover graag nog meer tips.
Tijdens het netwerken heb ik ook slecht nieuws vernomen. Een collega ondernemer kampte met een groot financieel verlies omwille van een klantenfaillissement. Dit faillissement was blijkbaar het resultaat van foute en kostelijke aanwervingen en hoge personeelskosten. Was dit wanbeleid of een gebrek aan kennis van dit soort materie? Had deze ondernemer opengestaan voor extern advies, dan had hij vooraf wel de juiste adviezen gekregen en waarschijnlijk tijdig kunnen ingrijpen. Alleszins, daar gaat mijn collega zijn jaarwinst 😒
En ja, ook ik heb vandaag mijn tijd moeten besteden aan het oplossen van een soortgelijk probleem; een plotseling ‘onbereikbare’ klant met openstaande facturen. Dat bedrogen gevoel bezorgt me slapeloze nachten. Het is niet leuk om achter je eigen centen aan te gaan. En toch wil ik niet in het slechte van de mens geloven. Ik verwacht dat hij op een bepaald moment tot bezinning zal komen en alsnog eerlijk en correct redeneert en betaalt. Tja, ook dat is ondernemen. Vervolgens heb ik in de namiddag verder gewerkt aan mails, administratie en betalingen.
Rond 19.30 u. heb ik mijn mannen thuis verwend met zelfgemaakte spaghetti…. dat is altijd een feest.
Na het avondeten heb ik nog een half uurtje gebeld met een klant, ter voorbereiding van de meeting van morgen. Voor een andere klant een advies uitgezocht en gemaild, de boekhouding bijgewerkt, klantenopvolging uitgevoerd en mijn sales-weekcijfers opgevolgd. Als zaakvoerster van Solut is het nodig om met cijfers bezig te zijn. Voor mij geldt het objectieve feit: ‘meten is weten’.
Mijn dag sluit ik leuk af met deze blog; mij uitleven in het afschrijven van mijn werkdag. Ik amuseer me er echt wel mee.
Benieuwd hoe ik mijn dag organiseer en structureer? Benieuwd vanwaar ik mijn energie blijf halen (nu om 23.46 u.)? Wil je weten hoe ik leiding geef, de zaken manage en opvolg? Geef mij een belletje en we spreken af.
CU-Tomorrow
Mireille – 0496 40 89 50
ð info@solut-hr.be